fredag 27. august 2010

Eplemuffins fra bondeland



 Denne helgen jobber min kjære ektemann, så da reiser jeg likegodt hjem til familien på Hedmarken og koser meg i frisk luft og etterlengtet stillhet som man dessverre ikke opplever ofte midt på Tøyen.

I hagen har vi epletrær med syrlige, friske epler som bare venter på å bli plukket. Hva er bedre da enn å bake! Vanligvis pleier jeg å lage eplekake, men i dag ville jeg lage eplemuffins. Jeg bruker samme oppskrift og fremgangsmåte som med eplekaken, men istedet for å en vanlig form brukte jeg store "amerikanske" muffinsformer. Eplene skjærte jeg også i litt mindre skiver enn til vanlig kake.

Her er oppskrift (holder til ca. 16 muffins):

125 g smør eller margarin
1 dl sukker (2 store spiseskjeer til eplene)
2-3 spiseskjeer kanel
2 store epler eller 3 små
3 egg
4 dl hvetemel
1,5 dl melk
En svett fløte
En teskje bakepulver
En stor teskje vaniljesukker


Skrell først eplene og skjær dem i skiver. Legg dem i en brødpose og hell over kanel og sukker, rist posen godt.


Visp smør og sukker til en myk krem. Tilsett eggene og visp godt. Tilsett hvetemel, vaniljesukker, bakepulver og melk vekselsvis. Har man tilfeldigvis fløte har man oppi en liten skvett. Deigen skal nå være passe tykk, men luftig og fin. 


Spre muffinsformene utover en stekeplate og fyll dem ca. halvfulle med kakedeig. Tilsett 4 (tynne) epleskiver i hver form.


La dem steke midt i ovnen på 225 grader i ca 20 minutter. Lukter himmelsk når de stekes...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar