søndag 15. august 2010

Linsesuppe smaker godt når høsten sniker seg på



Ved siden av restene fra gårsdagens bamia, kokte jeg i dag en linsesuppe. Linsesuppe i forskjellige varianter er utbredt ramadan-mat i muslimske hjem, særlig som en forrett ved fastebrytingen, men passer også godt som en varm frokost før fasten starter ved morgengry.

Det er veldig enkelt å lage linsesuppe og det er ikke minst en veldig sunn rett:

(Oppskriften kan lett halveres eller dobles)

Ca 4 porsjoner:
2 medium store løk
Litt solsikkeolje
2 grønne bullet chilli
4 dl lyserøde små linser
2 terninger hønsebuljong
2-3 spiseskjeer mild currypowder
En teskje gurkemeie
En teskje sort pepper
En teskje salt
2 liter kokende vann
2-3 spiseskjeer extra virgin olivenolje
En liten neve suppenudler

(En sitron som serveres i skiver ved siden av)


Skyll linsene godt i kaldt vann og la dem stå i vann til løk og chilli er kuttet opp. Fres løken i litt olje til den begynner å få farge. Tilsett hakket grønn chilli og krydder. Skyll linsene ett par ganger til før de tilsettes gryta. Rør alt godt sammen og la det surre noen minutter. Kok opp 2 liter vann og hell over. Tilsett buljongterningene og la det koke på middels varme i ca. en time. Rør av og til. Smak til med salt. På slutten, når suppen begynner å få en fin jevn konsistens, tilsettes suppenudlene og litt olivenolje. Ett par minutter senere er suppen klar til servering.


Smaker best når man presser litt sitronsaft over suppen. 

4 kommentarer:

  1. Salam, så utrolig bra at du legger ut oppskriften også. Veldig hyggelig å lese om deres ramadan. :) For noen fine lykter også. Kalde, mørke høstkvelder og tente lys vekker alltid ramadanstemningen hos meg.

    Håper dere får en like fin ramadan videre. Salam til deg og din ektemann. og ekstra kos og klem til "betlehemsbarnet" som vi alle venter spent på og gleder oss å møte <3

    God natt nydelige søster :D

    SvarSlett
  2. Tru jeg skal prøve meg på den og bamia i morge ninshe allah

    SvarSlett
  3. koselig side, er selv gift med en muslimsk mann og prøver så godt jeg kan å bidra til den helt spesielle stemningen i Ramadan:) her spises det harira hver dag, heldigvis er min mann en god kokk. ramadan karim

    SvarSlett
  4. Elsker linsesuppe.....Jeg bruker også litt potet, gulerot og hvitløk i linsesuppen. Tilslutt bruker jeg stavmikseren og det blir så god konsistens. Tror jammen jeg skal lage imorgen......

    SvarSlett