onsdag 11. august 2010

Når solen har gått ned


Da er første dagen av fasten over, en dag som varte fra morgengry litt før fire om natten til solnedgang litt før halv ti. Mannen min hadde fri i dag og sov lenge, jeg jobbet hjemmefra og på ettermiddagen handlet vi litt småting til årets første "iftar" -måltidet vi spiser når fasten er over. 

Dagens iftar besto av kald melk, palestinske dadler, den marokkanske suppen "harira", norske pannekaker penslet med honning, fersk chilli,  hummus og arabisk brød. Når tiden for å bryte fasten er inne ber muslimer en liten bønn på arabisk som lyder som følger:

Allahumma, laka sumt, wa-'ala rizqika aftart, wa-bika amant, wa-'alayka tawakkalt. Dhahaba dh-dhama'u wa-btallati l-'uruq, wa-thabata l'ajr, insha'Allah.

Å Allah, for Deg har jeg fastet, og med Dine gaver bryter jeg fasten. På Deg tror jeg, og til Deg setter jeg min lit. Tørsten har forsvunnet og årene har falt til ro. Belønningen er fastsatt om Gud vil.

Så i henhold til Profeten Mohammads (fvmh) tradisjon drikker man melk med dadler, som smaker himmelsk etter en lang dag uten mat og drikke. Vi har fått tilsendt store, saftige dadler fra Palestina (som ofte selges i norske butikker til skyhøy kilospris med Israel som opprinnelseland). Så ber muslimer maghrib-bønnen før de forsetter med selve hovedmåltidet. 


I år forsøkte jeg meg for første gang på den tradisjonsrike marokkanske suppen harira på egen hånd. Det tar litt tid å lage harira, men det er virkelig verdt det.


Her er min oppskrift:


ca. 300 gram rent oksekjøtt
4 stenger selleri
 2 løk
En halv dl. solsikkeolje
En neve hakket koriander
En neve hakket bladpersille
En liten bit fersk ingefær
1 og en halv teskje malt kanel
1 og en halv teskje sort pepper
1 og en halv teskje gurkemeie
1 og en halv teskjer paprikapulver
Salt etter smak (minst 2 teskjeer)
1 og en halv teskje sukker
En buljongterning
500 gram hakkete tomater
ca. 1 og en halv liter kokende vann
Litt sitronsaft
En halv dl. extra virgin olivenolje
2-3 dl kokte kikerter
En neve suppenudler


Løk hakkes og freses i solsikkeolje i en stor kjele (jeg brukte en 5 liters), kjøtt skjært opp i små biter tilsettes når løken har begynt å få farge. Selleristengene hakkes opp til små biter og freses sammen med løk og kjøtt 2-3 minutter. Koriander og bladpersille hakkes og tilsettes gryta sammen med krydder (gurkemeie, pepper, kanel, paprikapulver og revet ingefær).


La blandingen koke sammen i noen minutter før man tilsetter de hakkede tomatene, salt, buljong og sukker. La dette koke i ca. 5 minutter før ca 1 og en halv liter kokende vann tilsettes (dette kan man justere litt etter hvor tykk man ønsker å ha suppen, jeg liker den ganske tykk). Tilsett litt sitronjuice og olivenolje før man setter på lokket og lar hele gryta koke i ca. 1 og en halv time på lav varme. Ca. 5 minutter før suppen skal serveres tilsettes kikertene om de er kokte på forhånd og suppenudlene.


Jeg lagde vanlige norske pannekaker ved siden av, som jeg penslet med honning (tilsatt litt kokende vann så den ble mer flytende) under steking. Min palestinske mann måtte selvfølgelig også ha hummus og flate arabiske brød i tillegg. Til dessert; søte blåbær og te med salvie.

10 kommentarer:

  1. hehe så festlig med Ramadan på Tøyen- Blogg :D
    Gleder meg til å lese mer Linda :D
    Hilsen Hanan ElBoukri

    SvarSlett
  2. Herligt å høre hvordan det er det borte på tøyen. Vi hadde også marokkansk harira idag:) kanskje ikke rart siden vi er marokkanere da. Men hørtes herlig ut, gleder meg til å lese mer jeg også.
    Hilsen MarocJenta fra stavanger:)

    SvarSlett
  3. Føler at denne bloggen, om mulig, gjør Ramadan bedre! Takk Linda! Ramadan Karim! :)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med Ramadan (på Tøyen).
    Ønsker deg og dine en velsignet Ramadan. Gleder med til flere oppskrifter. Pannekaker penslet med honning hørtes helt fantastisk ut.
    Hilsen Awais

    SvarSlett
  5. Følger med jeg også, selv om jeg ikke er muslim. Har hatt muslimer rundt meg hele mitt voksne liv, og det er så nydelig stemning i denne bloggen som en av mine venner har lagt link til på facebook. Ha en flott Ramadan!

    SvarSlett
  6. Veldig koselig blogg og kommer til å følge deg gjennom ramadan. Jeg er ikke muslim, men har mange venner og mennesker rundt meg som er muslimer.

    SvarSlett
  7. mashAllah kjempebra blogg! Blir inspirert av deg.
    Ramadan karim! wa salam saliha

    SvarSlett
  8. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)
    Wa salam!

    SvarSlett
  9. Hei, Linda. Jeg skriver fra nrk radio. Kan du ta kontakt med meg? Hilsen margrete.navik@nrk.no.
    97 59 59 48

    SvarSlett