fredag 20. august 2010

Spagetti alla Linda



Dagene i ramadan flyr avgårde. Med jobb og litt haltende helse ble det ikke så mye overskudd til å følge opp ramadan-dagboken min så mye som jeg hadde håpet, men her kommer et lite innlegg. I går kveld fikk jeg lyst på spagetti, en av mine favoritter siden jeg var barn. Jeg lager mange forskjellige varianter av spagetti og pastaretter, det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hvordan man kan tilbrede pasta. 

Her er oppskriften på retten fra i går:


500 g spagetti
Litt olivenolje til koking av spagettien


400 g karbonadedeig
Litt solsikkeolje til steking
En stor løk
En rød paprika 
En halv grønn paprika
En-to grønn bullet chilli
En boks hele tomater
En boks hakkede tomater
En spiseskje tørket oregano
En spiseskje tørket basilikum
En teskje tørket timian
En halv buljong terning
En teskje sort pepper
En liten teskje salt
En spiseskje sukker
En stor neve hakket fersk bladpersille


Kok opp en stor kjele med vann (litt over halvfull) og litt olivenolje. Tilsett spagettien når vannet koker og la den koke i ca. 8-9 minutter.

Stek karbonadedeigen i en stor stekepanne med solsikkeolje, tilsett den oppskjærte løken og la det brune seg sammen. Tilsett en finhakket grønn chilli. Mens kjøttet stekes, skjærer man opp paprikaen.


Når kjøttet er ferdig stekt, tilsettes urtene og pepper. Rør det inn i kjøttet før boksene med tomater tilsettes. Tilsett buljong, salt og sukker og la sausen koke i ca 7-8 minutter. Tilsett paprikaen og la det koke ca 3-4 minutter til. Hakk opp den ferske bladpersillen og tilsett helt mot slutten. La det koke ett par minutter til, så er retten klar til servering.

Buon Appetito!








1 kommentar:

  1. Heilt genialt å dele oppskriften din. Ser kjempegodt ut, denne skal inshAllah prøves en dag. Alle gode ønsker til deg og dine. *Ha en fortsatt velsignet Ramadan*

    SvarSlett