tirsdag 10. august 2010

Velkommen til min lille Ramadan-dagbok!



Salaam & hei!

Hvis nymånen viser seg i kveld, innleder det muslimenes hellige fastemåned ramadan. I denne bloggen skal jeg skrive både om ramadan og islam generelt, men først og fremst om hvordan ramadan arter seg i praksis for meg og min lille familie her på Tøyen i Oslo.

 Akkurat som skikkene og tradisjonene forbundet med julefeiring varierer fra sted til sted, så er det også forskjellige måter muslimer markerer denne høytiden på. Her på Tøyen lever det muslimer fra flere verdensdeler og som norsk muslim blir min ramadan farget av både min norske kulturelle bakgrunn, men også impulsene fra det flerkulturelle nabolaget jeg er en del av. 

 Ramadan er først og fremst en måned for åndelig utvikling og streben etter å komme nærmere Gud. Men som følge av de kollektive religiøse ritualene man utfører denne måneden blir også den muslimske fellesskapsfølelsen styrket og gjestfriheten blomstrer. 

I motsetning til den norske julestria, så har muslimer generelt et mye mer avslappet forhold til høytidsforberedelser. Litt planlegging skader likevel ikke, så i dag skal jeg og mannen min handle inn matvarer vi trenger for å tilbrede skikkelige ramadanmåltider disse første dagene av fasten. Min palestinske mann har bestilt marokkansk harira, en smakfull suppe med masse energi som er perfekt å innta etter en lang dag med faste. 

Selv kan jeg ikke avstå fra mat og drikke i år, siden jeg er gravid. Faste i ramadan handler dog ikke bare om å avstå fra mat, drikke og seksuelt samkvem fra solen står opp til den går ned, men minst like mye om å avstå fra alle former for destruktiv aktivitet og tankegang som baksnakking, krangling, lyving osv. I henhold til islamsk tro er ramadan en spesielt velsignet måned for gode gjerninger så muslimer er sterkt oppfordret til å gjøre så mye godt de kan, både for å forbedre sitt eget forhold til sin Skaper, men også til sine omgivelser. Dette, og masse mer om ramadans åndelige og sosiale sider skal jeg insha'Allah -om Gud vil, skrive mere om i tiden som følger.

Med de varmeste ønsker om en velsignet ramadan for oss alle.

5 kommentarer:

  1. God ramadan til deg og din lille familie. :)
    Ser frem til å lese flere innlegg!

    SvarSlett
  2. En velsigned Ramadan til deg og din familie.

    Ser fram til å lese deg gjennom Ramadan.

    SvarSlett
  3. Tusen takk!
    Riktig god ramadan til dere også! :)

    SvarSlett
  4. Asalam aleoikom, Linda. Ramadan kareem<3<3<3

    SvarSlett
  5. Ramadan Kareem til deg og din familie Linda.

    En tøff første dag synes jeg, men slik pleier det å være.Herlig iftar dere hadde.

    SvarSlett